Arbeidet med gatebruksplan for bykjernen i Sarpsborg ble igangsatt blant annet på grunn av et ønske om å gjøre Pellygata til en «grønnere trasè». Dette ønsket medførte et behov for å se bruken av alle gatene i sentrum i sammenheng.
Hovedhensikten med gatebruksplanen har vært å definere funksjonene til gatene i bykjernen som kollektivgater, sykkelruter, gangakser, gateparkering, varelevering m.m.
Dagens trafikk og gatebruk er registrert og beskrevet. De største manglene ved dagens løsning er at det er nesten ingen oppmerkede anlegg for sykkeltrafikk, og at mange fortau er for smale for universell utforming og for ferdsel og trivsel.
Flere alternative løsninger er beskrevet og vurdert, i kapittel 5, der Alternativ 3 er anbefalt, vist på kart under. Her foreslås at dagens busstrasè deles og enveiskjøres hver sin vei i Pellygata og Kirkegata, samt at den flyttes fra Torget til Roald Amundsens gate for ikke å forstyrre overgangen mellom Torget og gågata. Hovedtrasèer for sykkel foreslås i Pellygata, Torggata og langs østsiden av Torget, mot Kulåsparken og Storgata. Forslag til detaljutforming av Pellygata skal utarbeides i Fase 2.
Du må være logget inn for å legge inn en kommentar.